Geplaatst op
Op welke manieren kunnen bouwbedrijven profiteren van beide softwareoplossingen?
Ieder bedrijf kan profiteren van een geschikt softwaresysteem. En de meeste bedrijven zijn er inmiddels ook mee aan de slag gegaan. Dat is een flink contrast ten opzichte van vroeger, toen sommige bedrijven zich afvroegen wat ze precies aan al die moderne systemen hadden.
Maar ieder bedrijf, in iedere sector kan profiteren van bedrijfssoftware. Dus ook de bouw. In dit artikel kijken wij daarom naar de twee populairste: ERP en CRM. Welke bijdrage kunnen beide systemen leveren? En hoe zit dat als we specifiek kijken naar de bouw?
Enterprise Resource Planning vs. Customer Relationship Management
Als we het over bedrijfssoftware hebben, dan zullen de namen ERP en CRM het meeste vallen. Maar wat is nu precies het verschil tussen beide systemen? En zouden bedrijven beide systemen moeten implementeren? Wij zetten de belangrijkste voordelen op een rij.
De voordelen van een ERP-systeem
Het ERP-systeem fungeert vaak als het hart van een bedrijf. Hierin komen alle processen in en rondom de organisatie samen: financiële data, persoonsgegevens en nog veel meer.. als je ergens naar op zoek bent, dan zal je het hoe dan ook terug kunnen vinden in het ERP-systeem.
De software maakt het daarnaast ook mogelijk om bepaalde processen te automatiseren. Daar waar een activiteit als salarisadministratie in het verleden met de hand moest worden gedaan, kan dit tegenwoordig eenvoudig geautomatiseerd worden met behulp van ERP-software. Bedrijven kunnen hier dus flink wat tijd en dus ook geld mee besparen.
De voordelen van een CRM-systeem
Het CRM-systeem maakt vaak onderdeel uit van een ERP-systeem. Het CRM focust zich op alle zaken die direct met de klant te maken hebben: van klantenservice, tot social media en verkoop.
CRM-software kent twee belangrijke gelijkenissen met het ERP. Het is namelijk ook verantwoordelijk voor de eerder genoemde automatisering van processen en dataverzameling. Zo hebben bedrijven in de CRM-omgeving toegang tot belangrijke klantgegevens, die ze kunnen toepassen om hen nog beter van dienst te kunnen zijn. Dit wordt ook wel het klantinzicht genoemd.
Branchespecifieke software
Dankzij de populariteit van ERP en CRM is er in de laatste jaren een nieuw soort softwaresysteem ontstaan, namelijk het branchespecifieke systeem. Dit zijn nog steeds ERP- of CRM-systemen, maar ontwikkeld door leveranciers die ook daadwerkelijk kennis hebben van een specifieke sector.
Wat is daar precies het voordeel van?
Leveranciers met kennis van jouw vak, zullen veel beter in staat zijn om de functies van het systeem af te stemmen op je behoeften. Zij weten wat je dagelijks meemaakt en waar je tegenaan loopt, en zullen ervoor zorgen dat het systeem in precies deze behoeften voorziet. Zo weet je zeker dat je het meeste uit je nieuwe ERP of CRM-systeem zal kunnen halen.
Meer weten over de voordelen van branchespecifieke software? Klik dan hier.